April: Hectisch Rustig

Met ca 2.100 passages waarvan 8 in de nacht kan april een rustige maand genoemd worden mede als gevolg van het groot onderhoud van de Kaagbaan dat nog tot eind mei begin juni zal duren. In de afgelopen jaren lag het aantal passages tussen de 4.000 en 6.000.
Voor Schiphol zelf; hectisch en werden na het milieu en de veiligheid en  nu ook de passagiers de dupe van het Schiphol beleid.
De werkgroep hoopt dat de verantwoordelijke instanties m.n. de overheid,  structurele maatregelen neemt voor onze toekomst en niet verzandt in korte termijn “pappen en nathouden” maatregelen.
Dat wordt al tientallen jaren gedaan !!

geplaatst in: Geen categorie | Reageren uitgeschakeld

Meten een Noodzaak voor burgers

In juli aanstaande verschijnt in het internationaal wetenschappelijk tijdschrift “Journal of Environmental Management” het research artikel van  Dr.Ir Linda Carton (wetenschapper van Radbout Universiteit) met de engelse titel ” Citizen-sensor-networks to confront government decision-makers: Two lessons from the Netherlands”   (vert: Burger meet-netwerken om overheids besluit vormers mee te confronteren: Twee lessen uit Nederland “).
In 2014 is onderzoek gedaan naar een tweetal burger meetnetten zijnde : “De Groningen Earthquake monitor” en “The Airplane Monitor Schiphol”.
De laatste betrof o.m. de wijze waarop de werkgroep “Geluidshinder Kaag en Braassem Noord”,voor hun doelstelling,  de gegevens van de  Sensornet meetpunten heeft gebruikt.

Één van de conclusies in  beide cases was: het opmerkelijk gebrek aan vertrouwen in de informatie voorziening door de overheid, en de publieke weerstand tegen de negatieve impact op de locale leefomgeving van de burgers. (vrij vertaald).

De werkgroep is van mening dat meetpunten ook een toegevoegde waarde biedt  als toetsing en validering van de modellen, op basis waarvan besluitvorming plaats vindt.

geplaatst in: Geen categorie | Reageren uitgeschakeld

Zonder betere veiligheid; Geen groei Schiphol

 

Gisteren publiceerde de Onderzoeksraad Voor Veiligheid haar rapport “Onderzoek veiligheid vliegverkeer luchthaven Schiphol“.

De Raad komt tot de conclusie dat evt. verdere groei van Schiphol een fundamentele discussie over de luchtvaart in Nederland vereist.
Zowel op de grond als in de lucht komen  de grenzen van een veilige operatie  op Schiphol in het geding.
De bewonersdelegatie in de ORS is geschokt en eist spoedoverleg, de Tweede Kamer heeft om een debat gevraagd zo meldt het Leidsch Dagblad.

Ondanks dit bikkelharde rapport hebben Schiphol en KLM in de pers laten weten , door te willen groeien.

De werkgroep vraagt zich af wat  maatschappelijke verantwoordelijkheid betekent voor bedrijven die leefbaarheid en veiligheid niet au serieus nemen en primair gericht zijn op economische groei.

geplaatst in: Geen categorie | Reageren uitgeschakeld

Maart 2017

Ondanks dat, medio maart, de Kaagbaan werd gesloten voor groot onderhoud werden toch nog de meeste passages (5.600) van de afgelopen 3 jaar gemeten.
Het zuidwestelijk verkeer startend van de Zwanenburgbaan volgt de zelfde route als vanaf de Kaagbaan.  Ook het verkeer,  in die richting ,startend van de Aalsmeerbaan, vliegt over Leimuiden. Alleen het verkeer in Zuid/Noord Oostelijke richting zal gedurende het onderhoud minder overlast veroorzaken.

Stand van Zaken overleg
De onderhandelingen binnen de ORS verlopen moeizaam.

Lees meer….

geplaatst in: Geen categorie | Reageren uitgeschakeld

Stemadvies Schiphol

 

Bewoners Omgeving Schiphol adviseren om bij de komende Tweede Kamer-verkiezingen te stemmen op partijen die de groei van Schiphol binden aan strikte voorwaarden. Dat zijn D66, PvdAen CDA. Die voorwaarden betreffen niet alleen de afspraken in het Aldersakkoord van 2015 maar ook klimaatdoelstellingen. De keuze tussen economie of milieu is een valse tegenstelling.

Begin februari 2017 heeft de bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) een Petitie aan de Tweede Kamer aangeboden over de ontwikkeling van Schiphol. Aanleiding was dat Schiphol veel sneller groeit dan is afgesproken, terwijl de beloofde hinderbeperking ver achter blijft.
Lees meer….

geplaatst in: Nieuws van de werkgroep | Reageren uitgeschakeld